Din cauza scumpirilor, combustibilii şi tutunul trag cel mai mult în sus inflaţia, iar costurile vieţii „topesc“ 80% din bugete. Produsele cu cea mai mare pondere în coşul de consum al românilor arată că facturile la utilităţi şi carburanţii au prioritate în faţa cheltuielilor cu asigurarea hranei.
TABEL Ponderile produselor şi serviciilor în coşul inflaţiei
Aşezate în ordine descrescătoare din punctul de vedere al ponderii în calculul inflaţiei, produsele şi serviciile din coşul de consum arată care sunt, de fapt, cheltuielile pe care românii le fac cu cea mai mare prioritate. Surprinzător sau nu, în 2011, carburanţii sunt primii, urmaţi de pâine şi de ţigări. În anii trecuţi, tutunul ocupa locul al cincilea, iar pe „podium" se regăseau facturile la telefon şi la energia electrică. Îngrijirea medicală (mai exact, cheltuielile cu medicamente şi cu articole medicale), ca şi factura la gaze sau îmbrăcămintea sunt prezente în topul cheltuielilor, în timp ce preparatele din carne abia ajung pe locul 10.
Această configuraţie a coşului de consum, stabilit de Institutul Naţional de Statistică (INS) pe baza anchetelor privind bugetele de familie, ne-ar putea conduce la concluzia că românii acordă prioritatea cea mai mare maşinii, casei şi sănătăţii proprii, lăsând alimentele pe un plan oarecum secundar. La polul opus, cu cea mai mică pondere în coşul inflaţiei (şi, în consecinţă, la care oamenii renunţă cel mai uşor) se regăsesc sortimente precum biletele de avion, maşinile de gătit, săpunul de rufe, serviciile poştale sau cazarea în hoteluri. Pe categorii, mărfurile nealimentare au cea mai mare pondere în coşul de consum (44,2%), urmate de alimente (37,4%) şi de servicii (18,4%).
Nu mai suntem primii la inflaţie
După mai bine de un an de când se află pe primul loc la inflaţia din UE, România a coborât pe locul al doilea, f