Ziua Marinei s-a desfăşurat, în acest an, sub semnul austerităţii, chiar dacă simplii privitori n-au simţit acest lucru, bucurându-se de privelişte ca nişte copii. Navele de la Brăila, printre ultimele din flota militară a României, au fost împărţite în trei şi duse, pentru spectacol, şi la Galaţi, şi la Constanţa.
Astfel, o parte dintre nave au defilat dimineaţă la Brăila, iar seara, pe răcoare, au repetat figura la Galaţi. Tot dimineaţă, vedetele fluviale de la Brăila au încântat publicul la Constanţa.
Cum portul maritim Constanţa avea nevoie de o vedetă pe măsura numelui său, însuşi vaporul de lux al lui Ceauşescu, „Mureş", a luat drumul Constanţei. Marinarii ştiu cu ce sacrificii rescriu an de an Ziua Marinei. În acest an, mai mult ca niciodată, însă, marinarii au simţit falsitatea acestei zile.
Ei ştiu cel mai bine cât costă o oră de marş, cât combustibil înghite o navă de calibrul „Mureşului" sau al navei de patrimoniu „Borcea", ultima navă cu zbaturi construită în Europa.
Dar fastul costă. Şi brăilenii, şi gălăţenii, şi constănţenii s-au bucurat, mai ales că, în acest an, Guvernul a dat publicului circ: un liber de Adormirea Maicii Domnului. Deşi a fost prilej de rugăciune şi pomenire, sărbătoarea a fost percepută ca zi de distracţie. La Brăila, cu atât mai mult, fiindcă au fost şi zilele municipiului.
De departe, atracţia Zilei Marinei, a fost parada navelor militare. Navele de la Brăila par să fi rămas singurele vedete apte să scoată tunurile pentru spectacol. Sute de kilograme de muniţie au fost încărcate pe fiecare navă care a tras, luni, la Brăila. Costurile sunt fabuloase.
Practic, marinarii par să se fi pregătit tot anul pentru această zi, singura din an în care sunt priviţi asemenea unor eroi. În rest, numai ei, marinarii, ştiu cu ce bani întreţin navele pe care, de astă dată, autorităţile le-au plimbat ca pe moaşte. @