August 2008. Pe mica Insulă Saint-Honorat din arhipelagul Lerines, clopotele cheamă la vecernie. Comunitatea călugărilor care stăpâneşte acest petic de pământ se supune regulii de bază a ordinului benedictin: „Muncă şi rugăciune”. Eram la capătul unei săptămâni de meditaţie în acest spaţiu sacerdotal unde fusesem primit de unul dintre superiorii mănăstirii, fratele Marie-Paques. O caracteristică a călugărilor de pe Saint-Honorat este că numele lor conţine particula Marie. Fratele Marie-Paques mă învăţase de la început care sunt orele de liturghie şi cum să contribui la masa comună a pelerinilor.
Tocmai mă pregăteam să părăsesc insula la bordul unei mici ambarcaţiuni cu destinaţia Cannes, când fui chemat la abaţie. Luasem de la început decizia să petrec săptămâna în anonimat şi tocmai de aceea am fost surprins de chemarea aceasta. Pe drumul către cabinetul abatelui, străjuit de palmieri bătrâni, mi-am făcut de câteva ori inventarul păcatelor mărunte săvârşite în ultimele zile. Cel mai mare se considera, pe Saint-Honorat, fumatul. Dar nu fumasem. Atunci, de ce mă cheamă?
În câteva clipe, uşile s-au deschis şi înaintea mea apăru un călugar înalt, uşor cărunt şi, cum aveam să constat, cu un timbru al vocii foarte moale. Père Vladimir, superiorul Mănăstirii Saint-Honorat, voia să stăm de vorbă. „Am aflat că sunteţi român”, mi s-a adresat cu bunăvoinţă. Pieptul mi s-a umplut brusc de căldură: era prima dată în acest spaţiu când cineva îmi vorbea despre originea mea. „Desigur”, i-am răspuns, în aşteptarea temei principale a discuţiei. „Ştiţi, pe mine mă leagă ceva deosebit de România. Am fost botezat de monseniorul Vladimir Ghika. Cu mulţi ani în urmă, tatăl meu l-a cunoscut pe părintele român, care i-a fost prieten. Împreună cu el am vizitat România şi-mi amintesc de podul antic de la Turnu-Severin. În onoarea mo