Geamuri aproape opace de nespălare, scaune cu tapiseria lipicioasă, bare pline de praf, podele murdare, prezervative şi tampoane uzate. Clienţii OTL se întâlnesc cu ele aproape zilnic pe unele mijloace de transport public...
Cauzele sunt mai multe dar, la fel ca în multe alte situaţii, pornesc de la o lege proastă, din cauza căreia regia a fost obligată să externalizeze serviciul de curăţenie fără a mai putea vea control asupra lui.
Angajare ba, externalizare da
Deşi preţul biletului a ajuns la 4 lei pentru două călătorii, cele 40 de tramvaie şi 40 de autobuze aflate în parcul OTL au rămas la fel de neîngrijite ca înaintea scumpirii, lucru care îi nemulţumeşte pe cei mai mulţi dintre călători. Chiar şi managerul companiei, Csuzi Istvan (foto) recunoaşte acest lucru, dar spune că situaţia nu poate fi schimbată peste noapte. "Sunt probleme, ce-i drept. Cu mijloacele de transport circulă zilnic 150.000 de oameni, aşa că nu cred că va fi vreodată perfect. Nici măcar geamurile tramvaielor nu sunt spălate în fiecare lună", admite Csuzi.
Dar vina nu este în totalitate a regiei. În 2008 Guvernul a emis o Ordonanţă de Urgenţă prin care a interzis primăriilor şi unităţilor subordonate să modifice fondul de salarii, astfel că OTL n-a mai putut angaja personal care să se ocupe de curăţenia tramvaielor şi autobuzelor. "Guvernul ne-a obligat să externalizăm serviciul de curăţenie. Nu ne-a lăsat să angajăm oameni de serviciu, ci doar să plătim firme care să presteze acest serviciu", spune managerul, nemulţumit.
Licitaţie degeaba
Aşa a ajuns transportatorul la mâna "măturătorilor" privaţi, care câştigă licitaţiile organizate de OTL fiindcă vin cu preţuri mici, iar apoi nu-şi fac treaba fiindcă nu pot, având prea puţini angajaţi, şi prea prost plătiţi. Şeful regiei poate doar să constate situaţia, dar nu şi să rezilieze contractul încheiat cu firmel