Modificările pe care Poliţia Română vrea să le propună în noul Cod Rutier vizează armonizarea cu legislaţia europeană, dar şi înăsprirea amenzilor şi sancţionarea mai dură a şoferilor violenţi în trafic. Modificările vor fi propuse Parlamentului, la toamnă, o dată cu începerea sesiunii.
Una dintre principalele preocupări ale Poliţiei, în noul Cod Rutier, este mărirea amenzilor. "Vom cere acest lucru Parlamentului, dar nu putem specifica noi cu cât să se mărească. Parlamentul va stabili cuantumul amenzilor", a explicat pentru gândul comisarul şef Lucian Diniţă, şeful Poliţiei Rutiere.
Lucian Diniţă a mai spus că nu se ia în calcul deocamdată introducerea sistemului de amenzi calculate după venitul şoferului, aşa cum este de exemplu în Elveţia. "Atunci unul care are o Dacie şi este şomer ce face, nu mai ia amenzi niciodată? La noi în România, parlamentarii consideră că încălcările regulilor de circulaţie sunt inevitabile, deci amenzile nu trebuie să fie foarte mari. În Uniunea Europeană, se merge tocmai pe ideea opusă. De ce să încalci regulile? Dacă o faci, plăteşte!", a explicat Diniţă.
Diniţă a dezminţit şi informaţiile conform cărora Poliţia ar intenţiona să introducă măsura confiscării autovehiculelor în cazul anumitor infracţiuni rutiere. Acest lucru nu este posibil din punct de vedere juridic, pentru că în august 2008 Curtea Constituţională a decis că este neconstituţional ca Poliţia să confişte o căruţă cu cal, ca vehicul rutier. "Cum pot eu să confisc atunci o maşină? Nici nu se pune problema", spune Diniţă.
"Alternativa va fi să instituim perioade mărite de suspendare a dreptului de a conduce. Şoferii care se bat sau se împuşcă în trafic să stea doi ani pe tuşă. Asta vom cere cu siguranţă Parlamentului, să apară în Codul Rutier", a explicat Lucian Diniţă pentru gândul.
Şoferii nu vor mai putea păcăli amenzile de radare fixe. Punc