Planurile fiscale ale Guvernului pentru următorii trei ani sunt axate mai mult pe reducerea cheltuielilor decât de majorarea veniturilor. Intenție temerară în condițiile în care 2012 este an electoral
Strategia fiscal-bugetară pentru perioada 2012-2014 nu a stârnit foarte multe dezbateri în presă. O fi din cauză că nu a venit cu nimic „spectaculos“, gen scandal de presă, o fi din cauză că este mai realistă decât ne-am aștepta într-o perioadă pre-electorală, nu se știe. Cum nu se știe nici dacă proiectul va fi aprobat de Parlament în actuala formă. Se știe însă un lucru important: planul stabilește linia economică pe care vom merge în următoarea perioadă. Chiar dacă vor mai apărea modificări, nu vor fi esențiale.
„Această Strategie fiscal-bugetară nu face decât să aplice programul de ajustare pe care l-a prescris FMI și care se află abia la jumătatea drumului“, spune analistul economic Ilie Șerbănescu. Austeritatea bugetară inclusă în actualul proiect multianual nu este considerată o greșeală, însă ar fi o eroare să fie „protejați în continuare cei responsabili de situația de nesustenabilitate, adică băncile care au dat credite de consum fără noimă și fără acoperire.“
Strategia ne furnizează și un paradox: menținem austeritatea bugetară, dar ne bazăm și pe consumul intern atunci când stabilim țintele de creștere economică. Vom vedea în continuare dacă va exista spațiu pentru creșterea cererii interne, lucru care se realizează prin majorarea veniturilor.
Cresc sau nu salariile bugetarilor?
Cheltuielile de personal reprezintă un capitol căruia i se acordă o atenţie deosebită în Strategia Fiscală. Costurile cu personalul bugetar se prevede că vor continua să se consolideze ca pondere în PIB, de la 7,5%, în 2011, la 7,2% în 2012 şi la 7,1% în 2013. Dacă în 2013 cheltuielile aproape stagnează ca pondere în PIB, pentru 2014 se urmăreşte dim