Pe fondul scăderii puterii de cumpărare a clienţilor, dar şi a partenerilor de afaceri, companiile au avut vânzări şi randamente mai mici anul trecut, faţă de 2009. Datele de bilanţ ale firmelor pe 2010, publicate ieri pe site-ul Ministerului Finanţelor, arată că majoritatea agenţilor economici au avut performanţe mai slabe decât în 2009.
Doar câteva companii de top, cum ar fi Petrom sau Dacia, au fost în măsură să raporteze creşteri ale cifrei de afaceri şi profiturilor în 2010 faţă de 2009. În rest, majoritatea firmelor din diversele domenii ale economiei au avut scăderi ale vânzărilor exprimate în cifra de afaceri, ca şi a profiturilor. De asemenea, mai multe companii au trecut de la profit în 2009 la pierderi în 2010, reise din bilanţurile postate ieri pe site-ul Finanţelor.
Tristeţe mare în retail
Chiar dacă şi în 2010 românii au umplut hipermarketurile, companiile care le deţin au avut scăderi sensibile ale cifrelor de afaceri. Carrefour, spre exemplu, a avut anul trecut o cifră totală de afaceri de 3,9 miliarde de lei, coborând astfel sub pragul de un miliard de euro pe care-l sărise în anul 2009. La fel, Metro Cash&Carry raportează o scădere a cifrei de afaceri de la 5,7 miliarde de lei în 2009 la 5,2 miliarde de lei în 2010. În cazul acestor doi retaileri, însă, profiturile au crescut uşor, dar numărul salariaţilor a scăzut.
În schimb, Rewe România, deţinătorul hipermarketurilor de tip discount, a raportat o uşoară creştere a cifrei de afaceri, de la 1,5 miliarde de lei în 2009 la 1,6 miliarde de lei în 2010, pe fondul scăderii profitului net cu aproape 9 milioane de lei. Această creştere a vânzărilor consemnată numai la discounter arată că puterea de cumpărare a românilor a scăzut atât de drastic, încât oamenii au fost nevoiţi să se îndrepte către magazinele cu preţuri mai mici fie şi numai cu câţiva bănuţi. De altfel, datele statist