Chiar dacă revoltele din Libia sunt pe terminate, abia acum începe adevărata luptă pentru petrol.
Înainte de a izbucni revolta, în luna februarie, Libia exporta 1,3 milioane de barili de petrol pe zi. În timp ce acum producţia de petrol a Libiei a fost oprită în mare parte asigurând în prezent doar 2% din livrările mondiale. Reluarea producţiei libiene ar contribui la scăderea preţului petrolului în Europa, şi indirect şi la preţul benzinei de pe Coasta de est a Statelor Unite.
Ţările de Vest, în special ţările NATO care au oferit sprijin aerian crucial pentru rebeli, vor să se asigure că firmele lor sunt pe primul loc atunci când vine vorba de producţia de petrol.
Franco Frattini, ministrul de externe al Italiei, a declarat luni, pentru televiziunea de stat, că Eni, compania de petrol italiană, "va deţine rolul numărul unu în viitorul" Libiei, relatează The New York Times.
Ministrul de externe italian a afirmat că tehnicieniii Eni se află deja în drum spre estul Libiei pentru a reporni producţia de petrol, însă compania a negat imediat informaţiile.
De asemenea, si cea mai mare companie petrolieră de stat din China, CNPC, a informat luni în legătură cu rezilierea a şase proiecte de explorare în Libia şi Niger în valoare de 187 milioane de dolari din cauza conflictului civil din aceste ţări.
Membri ai anturajului lui Gaddafi au încercat să negocieze cu administraţia americană, dar au refuzat să garanteze retragerea dictatorului libian
Printre marile companii petroliere care îşi desfăşurau activitatea pe teritoriul Libiei înainte de începerea luptelor se număra ENI, British Petroleum, Total France şi OMV Austria. De asemenea, companii americane precum Hess, ConocoPhilips şi Marathon au încheiat şi ele acorduri cu regimul lui Gaddafi, deşi Statele Unite se bazează pe Libia pentru mai puţin de un procent di