"Ia te uita, baaa, razbatu in vagauna strigatul unui cioban. Unu beleste un cal!". Nuvela psihologica a lui a lui Marin Preda, "Calul" ne poate fi o unealta folositoare pentru a intelege ambitiile politice din ultimele zile la carma Romaniei pe tema cedarii suveranitatii, comparand diluarea sistematica a statalitatii romanesti cu tematizarea mortii bietului cal.
Adeptii ordoliberali vazand in institutiile statului social mai intai o povara a societatii, decat un element pentru echitateCalul din nuvela lui Marin Preda prefigureaza intr-un fel destinul suveranitatii. Imaginea grotesca a calului, "un cal batran, cu parul incretit pe burta si ros de ham aproape pe toata pielea, care "abia mergea", si capul ii atarna in jos, balanganindu-se greu si incet ca o ciutura mare, si hodorogita" poate fi chiar pe masura starii suveranitatii noastre, in prezent erodata de o criza persistenta, mutilata de o regionalizare toxica si ciuruita de o devolutie separatista. In contextul politic, hamul care roade suveranitatea este croit atat din "material" UE cat si din piele ordoliberala: Ambele au ca obiectiv inlaturarea statalitatii, de parca ar fi un cal batran fara folosinta, care cere doar de mancare. Adeptii ordoliberali vazand in institutiile statului social mai intai o povara a societatii, decat un element pentru echitate.
Doar datorita faptului ca notiunea suveranitatii precum a conceputo Jean Bodin, in "Six Livres de la Republique" inca din1576 cuprinde si prerogativele monarhice acelor timpuri "L'Etat, c'est moi" (eu sunt statul) nu insemna neaparat ca acestea sunt integral valabile si dupa mai bine de patru secole: Doar o expunere a acestei constructii de natura unui aquis juridico-politic extrem de complex in maniera unei melodii fredonate "mai din auzite" poate produce confuzia intre persoana sefului de stat si statul in sine. Pentru cei neavizati, Bo