Fenomenul Apple se detaseaza de creatorul lui si, probabil, ca lupta cu Google pentru suprematie in asa numita tehnologie de consum trece intr-o noua faza. Prima intrebare care imi vine in minte acum: cum va reusi Apple sa contracareze pierderea imensa de charisma si atuul unic de marketing pe care Steve Jobs il imprumuta brandului care a cucerit lumea cu Mac, ipod, iphone sau ipad? A doua intrebare: Va mentine Apple viteza de dezvoltare care i-a adus pozitia de lider in lumea tehnologiei sau urmeaza o incetinire periculoasa dupa galopul fanstastic din ultimii ani, ce l-ar putea parca langa alte branduri candva mari, dar acum “cazute in uitare” datorita cursei Apple – Google, si aici ma gandesc la Nokia, Sonny Ericsson, Blackberry al celor de la Researsch in Motion, respectiv Microsoft? De fapt, important pentru piata, investitori, analisti, este ca Apple sa arate ca odata cu plecarea lui Jobs, compania nu isi pierde suflul, ca dupa legendarul sau confondator urmeaza un alt Apple, de fapt ironia in cazul asta mi se pare ca Apple, care a dat tonul inovatiei in ultimii ani, acum va trebui sa isi concentreze spiritul de inovatie, de reinventare chiar asupra propriului brand. Sunt convins ca plecarea lui Steve Jobs inseamna o pierdere totala, irevocabila pe linie de charisma si de marketing, de aceea brandul Apple are nevoie de o noua viata, probabil ca si legenda lui. Astazi numele Steve Jobs aduce 132 de milioane de rezultate generate in 0,05 secunde in memoria motorului de cautare Google, principalul adversar a companiei pe care o lasa in urma.
Poate merita acum sa ne uitam ce s-a intamplat cu Microsoft dupa retragerea lui Bill Gates, cum compania si-a pierdut suflul si dominatia odata cu plecarea legendei, de aceea, Apple are in fata pe termen scurt o problema de rezolvat cu impact direct in viitorul sau. Si, cu toate ca astazi par impresionante, acele lic