Guvernul bulgar a declarat drumul de la Ruse, de la graniţa cu România, până la Pasul Makaza, de la graniţa cu Grecia, proiect de „importanţă naţională“, un obiectiv care, dacă ar fi realizat, ar furniza cea mai scurtă rută dintre România şi Grecia.
Drumul Ruse-Makaza, care ar lega România de Grecia traversând Bulgaria Centrală, este proiectat ca parte din Coridorul Paneuropean de transport nr. 9, al cărui traseu trece prin Helsinki, statele baltice, Moscova, Kiev, Bucureşti până în portul Alexandroupololis de pe litoralul elen al Mării Egee, precizează Sofia News Agency.
Coridorul internaţional de transport, care poate stimula dezvoltarea regiunilor prin care trece, nu funcţionează în prezent. Trecătoarea Makaza din Munţii Rodopi rămâne închisă la graniţa dintre Bulgaria şi Grecia, în ciuda numeroaselor promisiuni făcute în ultimii cinci ani de politicieni din ambele ţări că va fi deschis „anul viitor“ un punct de trecere a frontierei.
Întârzierea deschiderii Pasului Makaza, care se află la circa 20 de kilometri nord de coasta elenă a Mării Egee, a fost pusă pe seama ritmului lent de construcţie a drumului de partea greacă a frontierei.
Dacă ar deveni deplin operaţională, şoseaua Ruse-Makaza ar fi cel mai scurt drum de la Bucureşti - şi din o mare parte a Europei Centrale şi de Est - până la Marea Egee şi Mediteraneană.
Pe teritoriul bulgar, drumul Ruse-Makaza (I-5 sau E-85, secţiune a coridorului de transport paneuropean nr. 9) trece prin Ruse, Biala, Veliko Târnovo, Drianovo, Gabrovo, Pasul Şipka (din Munţii Balcani), Kazanlak, Stara Zagora, Dimitrovgrad, Haskovo, Kardjali şi Momcilgrad.
Decizia multaşteptată a guvernului bulgar de a face din şoseaua Ruse-Makaza proiect prioritar este justificată de necesitatea absorbţiei fondurilor UE prin Programul Operaţional pentru Transport şi va permite accelerarea procedurilor administrative pe