"Unii de-abia aşteaptă să mă vadă plutind
ca Ofelia cu o coroniţă de ziare pe cap,
dar obosiţi de-atîta imaginaţie
intră-n biografia mea gravi ca-n rezervaţia leprei
gata să delimiteze zonele albe şi să strige:
pericol de contaminare
virus muzical
bacterie purtătoare de lacrimi
cîine cu efect întîrziat
cu ochii holbaţi la şuncile aurii ale Occidentului zice că nu prea i-e foame
cîntă prosteşte ca tonomatul ce refuză moneda
tatăl lui în depoul de locomotive miroase pe-ascuns levănţica
mama lui cară lăzi şi surzeşte treptat (presupunem că nu vrea s-audă)
sora educatoare la o şcoală de debili mintali se simte liberă liberă
despre frate nu se ştie nimic ceea ce-i cu mult mai grav
existenţa acestei familii îl predispune la îngăduinţă
dar are un fel special de a-şi iubi ţara care nelinişteşte
şi nu putem să-i scoatem pămîntul dulce din gură
fără să se surpe bisericile din ţinutul natal".
Nu-i greu de recunoscut autorul acestei splendid-îndrăzneţe poezii, intitulată Biografie săracă şi desprinsă din volumul Democraţia naturii. Ea exprimă 100% natura nonconformistă a lui Mircea Dinescu, fiind o artă poetică exact pe măsura psihologică a poetului.
După aproape un deceniu de la debutul lui editorial, prima tinereţe liberă şi expansivă a lăsat loc unei maturităţi accelerate, mai preocupate de realitatea socială înconjurătoare, pînă la punctul unei maxime angajări etice. La această vîrstă (30 de ani!), Dinescu devine un fel de apărător din oficiu al libertăţii în faţa tribunalului Istoriei înţesat de procurori şi delatori. Poezia lui este acum subversivă, contestatară prin aluzie sau referinţă directă. Apar în ea, în mod uimitor pentru epoca respectivă, teme şi cuvinte tabuizate ideologic, risipite însă cu dexteritate de autor într-un discurs de o vioiciune care năuceşte. As