Piata serviciilor de tractare si asistenta rutiera din Romania este una dinamica, in plina dezvoltare de la an la an. Pe cat de dinamica, insa, pe atat de haotica, guvernata de o lipsa cvasitotala de reglementare, de munca la negru si de evaziune fiscala la scara larga.
Pentru a presta acest gen de servicii, firmele de asistenta rutiera au nevoie, ca dotari minime, de o autospeciala (autocamion) de tip platforma, sau de o remorca-platforma, plus un automobil tragator suficient de puternic pentru a tracta remorca pe care e transportat automobilul avariat ori defect.
Mai mult, cei care opereaza autocamioane-platforma pentru depanare-tractare trebuie sa detina atestate profesionale, camioanele sa fie dotate cu tahografe electronice si, de asemenea, sa indeplineasca si alte conditii, destul de severe, impuse de Autoritatea Rutiera Romana (ARR), respectiv de Registrul Auto Roman (RAR). In general, firmele care ofera acest gen de servicii indeplinesc toate aceste conditii.
Banii negri vorbesc
Insa, felia cea mai consistenta din piata de profil nu o detin firmele specializate, ci persoanele fizice. Practic, orice sofer amator care detine un autoturism si o remorca-platforma poate transporta masini defecte ori avariate pe soselele romanesti. Din ce in ce mai multi chiar o fac. Si fac bani, pe cat de frumosi, pe atat de negri, din asta. Fara chitanta, fara factura. Fara niciun fel de autorizatie, fara atestat profesional.
In cele mai multe cazuri, fara sa fie deranjat de agentii Politiei Rutiere ori de reprezentatii ARR ori ai RAR. Fara ca respectivii sa aiba firma sau sa fie inregistrati ca persoane fizice autorizate. Evident, preturile practicate de acesti pirati moderni ai soselelor sunt mult sub cele ale firmelor de profil, din cauza ca acestia nu au angajati si nu platesc niciun fel de impozite si tax