Într-o vineri caniculară de august, aproximativ 30 de prichindei care locuiesc în comuna Podul Cristinei (Dâmboviţa) au învăţat care sunt regulile unei zile obişnuite de şcoală. Pentru că mulţi dintre copiii de la sate nu ajung niciodată la grădiniţă, Asociaţia „Ovidiu Rom“ organizează ateliere de vară pentru a-i ajuta pe cei mici să se obişnuiască cu atmosfera din clasă.
Dimineaţa a fost plină de mici „activităţi", unii le-ar spune jocuri, menite să le antreneze copiilor atenţia, astfel că pauza de gustare, de la ora 11, a fost întâmpinată cu entuziasm. Educatoarele le-au pregătit copiilor farfurioare din plastic, de unică folosinţă, pe care sunt aşezate câte un şerveţel, o prăjiturică şi un iaurt de căpşuni. Iaurtul este gata desfăcut, cu linguriţa alături.
Director executiv la „Ovidiu Rom", Maria Gheorghiu le explică educatoarelor de la Podul Cristinei că în felul ăsta copiii nu vor învăţa să fie independenţi, ci să fie ajutaţi oricând ar întâmpina o mică problemă. Mai potrivit, spune ea, ar fi fost ca puştii să-şi pregătească ei înşişi masa: să-şi ia singur prăjitura şi iaurtul de pe masă şi să le desfacă. „Sunt perfect capabili să înveţe asta", spune Maria, care a lucrat cu învăţători din mai multe sate pentru a implementa programul Ateliere de Vară „Şotron", prin care copii de vârste diferite sunt pregătiţi pentru grădiniţă şi şcoală.
Elena pare înfometată, mănâncă repede iaurtul mic. Înfulecă şi prăjitura, care îi lasă urme de ciocolată pe buze. Pare să aibă 5-6 ani, dar nu ştie să-şi comunice singură vârsta. Îmbrăcată într-o rochiţă albă, din voal, cu guler, de „prinţesă", spune însă mândră că i-a cumpărat-o mama. La Atelierul de vară a învăţat să numere până la 10. Nici Mirela, care stă de cealaltă parte a mesei mici, nu ştie câţi ani are. „Ai 5?", „Nu ştiu", răspunde ea. „Ai 4?", „Nu ştiu", răspunde din nou, mai tare.
@N_