Revista The Economist le cerea recent cititorilor să completeze lista de indicatori mai ciudaţi care dezvăluie starea economiei. Au fost primite multe propuneri: de la ceva legat de Coca-Cola până la abonamentele de telefonie mobilă şi preţurile curselor de taxi.
Mulţi cititori au indicat animalele lor de companie. Un medic veterinar susţine că afacerea sa anticipează o recesiune cu circa şase luni înainte. În vremuri grele, proprietarii de animale reduc vaccinările şi operaţiile fără caracter de urgenţă, precum castrările. De asemenea, vânzările de câini scad.
Un farmacist propune să urmărim vânzările de supozitoare. „Grijile financiare şi schimbările datorate austerităţii produc schimbări la nivel gastro-intestinal”, spune el. Aşa că o creştere a vânzării de supozitoare poate fi un semnal economic alarmant.
Stresul este ştiut că reduce şi libidoul. Se vând mai puţine prezervative, atunci economia e destul de flască. Revine economia, atunci se schimbă lucrurile şi în dormitor.
Problema e că, deşi aceşti indicatori par a fi valabili, datele care să ne ilumineze nu sunt disponibile imediat.
Aşa că, cel mai des indicat semn al recesiunii este freza / coafura liderilor mondiali. Chelia premierului grec Giorgos Papandreou este o imagine cât se poate de sugestivă şi dezvăluie starea deplorabilă a economiei conduse de la Atena. Nici transplantul de păr al premierului italian Silvio Berlusconi nu poate ascunde dificultăţile cu care se confruntă guvernul de la Roma şi economia peninsulei în general.
Teoria este aşadar: când chelia creşte, economia scade. Sau mai pretenţios: Chelia liderilor naţionali este invers proporţională cu evoluţia economică.
Totuşi, cel mai realist indicator sugerat de Edward Ritchie, analist de investiţii la Londra, este căutarea pe Google a termenului “preţul aurului”. Ceea ce nu înseamnă că preţul aur