Joi, 1 septembrie 2011, de la ora 19.00, Galeria Muzeului Benzii Desenate (la Muzeul Naţional de Artă Contemporană, etaj 4) se deschide pentru „Semne și Desemne": un dialog Nichita Stănescu - Sandu Florea cuprins, după aproape trei decenii, într-o carte-obiect şi o expoziţie.
Vernisajul şi lansarea vor prilejui o discuţie despre literatură şi banda desenată cu participarea scriitorului Jean Lorin Sterian.
Încurajat de interesul arătat de Nichita Stănescu pentru inovatorul său album Carusel (1982), Sandu Florea îi propunea poetului, aflat după publicarea volumului Noduri și semne în căutarea unor formule noi, o colaborare: o carte de poezie în benzi desenate. Intitulat de Nichita Stănescu Semne și Desemne, volumul avea să rămână într-un sertar, în stadiu de proiect, după moartea poetului în 1983 și cererea de emigrare depusă de Sandu Florea în anul următor.
„Acest proiect renaşte acum (...) cu concursul curatorului Muzeului Benzii Desenate, Alexandru Ciubotariu. El m-a întrebat dacă mai am planşe originale de benzi desenate publicate înainte de Revoluţie pentru colecţia de artă BD a muzeului. Căutând prin arhiva mea personală am redescoperit litografiile cu ilustraţiile la poeziile lui Nichita. Albumul Semne şi Desemne este o carte-obiect executată manual de Ciubotariu în 80 de exemplare numerotate de autor", spune Sandu Florea.
„Sandu Florea este un artist neclasabil în nici o zonă tradiţională a artei. E poet fără să fie poet, prozator fără să fie prozator, desenator fără să fie desenator, pictor fără să fie pictor. L-am încadra totuşi în ceea ce numim în genere banda desenată, dar nici aicea nu corespunde cutumelor, pentru că bagă mister acolo unde de obicei există happy-end, imaginaţie acolo unde există lirism şi epos irezolut acolo unde nu există nimic. Cartea lui numită „Carusel", ilustrată de el în chip de bandă desenată, e fără pr