După scăderi de până la 50% ale pieţelor, din cauza recesiunii economice şi a prăbuşirii pieţei imobiliare, Mobexpert, Altex, Ariston şi Cesarom s-au repliat şi au reuşit să-şi majoreze cifrele de afaceri. Scăderea cererii de mobilă, electronice, centrale de apartament şi faianţă nu i-a descurajat pe marii retaileri. Ei explică, pentru „Adevărul“, cum au făcut faţă crizei.
Nu se mai pot lăuda cu creşteri consistente ale cifrelor de afaceri, aşa cum se întâmpla înainte de 2009, dar au găsit soluţii pentru a merge înainte. Retaileri ca Mobexpert, Altex, Cesarom şi Ariston, care s-au dezvoltat în perioada 2004-2008 ajutaţi şi de boom-ul pieţei imobiliare, s-au repliat în ultimii doi ani şi jumătate, iar astăzi unii dintre ei vorbesc din nou de creşteri.
Modelele alese? Toate se bazează pe eficienţă şi noi tehnologii. Dan Şucu, proprietarul grupului Mobexpert, este direct când vorbeşte astăzi de ultimii doi ani şi jumătate. „Această criză ne-a făcut mai... antreprenoriali. Fabricile noastre au învăţat să folosească materialele la centimetru, iar şefii noştri de produs au învăţat să caute în toată lumea cei mai buni furnizori", a declarat Şucu pentru „Adevărul".
O altă soluţie de stimulare a cererii a fost creditul cu costuri zero acordat clienţilor, pentru o anumită valoare a cumpărăturilor, cu o pondere de aproximativ 10% din vânzări. Toate aceste măsuri au fost luate în condiţiile în care piaţa de mobilă s-a contractat cu 45%. E drept că afacerea Mobexpert a suferit mai puţin. Anul trecut, grupul a obţinut o cifră de afaceri de 110,5 milioane de euro, în scădere cu 4% faţă de anul precedent. Modelul adoptat pe timp de criză se vede şi în atitudinea omului de afaceri. Milionar de top, cu o avere estimată anul trecut de „Forbes România" la 170-175 de milioane de euro, Şucu se implică în munca de zi cu zi. Recent, el nu s-a sfiit să iasă în fa