In perioada de boom economic, companiile fuzioneaza ca sa-si umfle profitul. Pe timp de criza insa, fuziunea vine ca un colac de salvare, prin care se evita falimentul ori se limiteaza pierderile. Costurile se traduc insa in probabilitatea de a pierde clienti, dar si oameni cheie din companie.
De la inceputul crizei economice, tot mai multe companii iau in calcul aceasta solutie, multe dintre ele adoptandu-o chiar de la inceputul perioadei de recesiune. Astfel, in Romania, Centrul Medical Unirea a fuzionat cu Euroclinic, iar aeroporturile Otopeni si Baneasa au efectuat aceeasi operatiune.
La nivel international, cea mai spectaculoasa miscare de acest tip din ultimul timp a avut in prim-plan bancile elene Eurobank si Alpha Bank, care si-au unit fortele intr-o afacere de aproape 7 miliarde de euro.
Analistul financiar Radu Limpede a declarat pentru DailyBusiness.ro ca in aceasta perioada, marile companii aleg sa fuzioneze nu pentru a deveni mai profitabile, ci pentru a rezista in fata crizei economice.
In opinia acestuia, principalele avantaje ale unei fuziuni sunt reducerea costurilor, consolidarea bazei de capital, precum si economiile de scala care maresc durabilitatea unui business.
Intrebat insa cu cat scad costurile in cazul unei fuziuni, Limpede a spus ca nu se poate face o estimare, iar reducerea depinde de la industrie la industrie.
Consolidarea pietei si reducerea concurentei
Fuziunile nasc efecte nu numai la nivel de industrie sau ramura, ci si la nivel macroeconomic, unde consolideaza piata si reduc mediul concurential, a subliniat acelasi analist.
Astfel, recenta fuziune dintre bancile grecesti EFG Eurobank si Alpha Bank va crea un grup bancar plasat pe pozitia a treia in Romania, cu un sold al creditelor de 6,937 miliarde euro, un venit inainte de provizionare de