Cum în 2012 se împlinesc 100 de ani de la moartea „pezevenchiului cel de grec", cum îl numea Eminescu pe I.L. Caragiale, aproape toate teatrele din ţară s-au gândit să-l celebreze în stagiunea 2011-2012 pe cel mai mare (şi aproape unicul) dramaturg al literaturii române.
Cel care a dat drumul la „robinetul" Caragiale a fost regizorul Alexandru Dabija, care pe final de stagiune a scos iute-iute la Teatrul de Comedie premiera „O scrisoare pierdută", cu Marcel Iureş în Caţavencu şi Dorina Chiriac în rolul cetăţeanului turmentat.
Cum performanţa lui Iureş este copleşitoare, competiţia Caţavencilor se anunţă deja acerbă. Următorul Nae ce va ieşi la rampă este actorul Ion Rizea de la Teatrul Naţional din Timişoara. El se „antrenează" deja de zor pentru acest rol, premiera urmând să aibă loc chiar în septembrie.
Regizoarea Ada Lupu a decis să mizeze pe latura umană a lui Caţavencu, cea care este mai greu de detectat la prima citire a textului. Mai în glumă, mai în serios, Ion Rizea ne-a declarat că „ceea ce vrem noi să scoatem în evidenţă este replica aceea a doamnei Zoe Trahanache: «Zi şi tu, Fănică, dacă nu era mai bun Caţavencu?». Pentru că până la urmă el chiar era cea mai potrivită alegere".
Unele teatre îl amână pe Caragiale pentru anul 2012, ca să ia „caimacul" stagiunii, cum este şi cazul Naţionalului bucu-reştean. Acolo regizorul Alexandru Tocilescu revine cu un Caragiale, deşi a avut o experienţă neplăcută cu „O scrisoare pierdută".
Vechea montare a fost scoasă din repertoriu de directorul Dinu Săraru, care vedea în spectacol prea multe asemănări cu puternicii zilei, prietenii săi PSD-işti aflaţi atunci la „butoane". Aşa s-a făcut că un spectacol care luase Premiul UNITER a fost „arestat" din motive politice. Noua montare a lui Alexandru Tocilescu va fi „D'ale carnavalului" şi se doreşte o punere în scenă majestuoasă. Profitând de spa