Taxele şi impozitele mai mici, legislaţia permisivă şi o politică economică stabilă sunt atuurile pe care bulgarii mizează în „războiul“ de la distanţă cu românii. Mergem în concediu pe litoralul bulgăresc, ne înmatriculăm maşinile şi ne mutăm firmele la Ruse. Cum reuşeşte Bulgaria să ne depăşească în aproape orice?
Litoralul Mării Negre, sezonul estival 2011. Staţiunile bulgăreşti sunt vizitate de două milioane de turişti străini. Aceştia se cazează în hoteluri de cinci stele, care oferă servicii în regim all-inclusive, cu piscine exterioare şi interioare, săli de fitness şi centre spa. Câţiva zeci de kilometri mai la nord, România întâmpină numai un milion de turişti străini pe an. Hotelurile de pe litoralul autohton, construite încă din perioada comunismului, primesc doar 30.000 de turişti străini, care sunt nevoiţi să-şi petreacă vacanţele cu măşti pe faţă din cauza mirosului degajat de munţii de alge putrezite de pe plajă.
Bulgarii vor avea în acest an cel mai bun sezon estival din ultimul deceniu, cu o creştere de 14% a numărului de turişti faţă de anul trecut. Pe plan economic, această situaţie se traduce mult mai simplu: bulgarii vor câştiga 2,7 miliarde de euro din turism în acest an, această industrie contribuind cu 10% la Produsul Intern Brut (PIB). În România, ponderea turismului în PIB este de numai 2%. Datorită taxelor şi impozitelor mai mici şi a costurilor reduse cu utilităţile, hotelierii bulgari pot oferi preţuri mult mai competitive faţă de cei autohtoni.
Cel mai mare angajator din Ruse
Şi la capitolul fonduri europene, vecinii de la sud de Dunăre ne-au luat faţa. La sfârşitul anului trecut, gradul de absorbţie al fondurilor structurale era în Bulgaria de 10,2%, în timp ce în România acesta se ridica la 8,6%, cel mai mic nivel dintre statele comunitare. Un alt avantaj major al bulgarilor în „războiul" de la distanţă pe care