Nu este nevoie să stăm prea mult pe gânduri, susţin oamenii de ştiinţă, pentru că, de cele mai multe ori, prima decizie pe care o luăm este cea corectă.
Sarah Moore de la Şcoala de Afaceri Alberta şi specialiştii de la Universităţile Duke şi Cornell (SUA) spun că sentimentele subconştiente legate de obiecte şi mediu sunt foarte influente în cadrul circuitului deciziilor pe termen lung. Ei studiază subconştientul şi cum răspunde acesta la obiectele relaţionate cu luarea unei decizii, scrie cotidianul britanic „The Daily Mail".
„Freud are dreptate"
„În ultimii ani am observat că unele dintre ideile lui Sigmund Freud legate de subconştient sunt corecte şi că o mare parte dintre deciziile şi din sentimentele noastre se bazează pe lucruri de care nu suntem conştienţi", a spus profesoara Sarah Moore.
Cercetările anterioare au arătat că atunci când e vorba de decizii pe termen scurt, ca satisfacerea nevoilor de bază (setea sau foamea), subconştientul evaluează obiectele şi formează preferinţe în funcţie de cum şi cât ajută obiectul respectiv la îndeplinirea obiectivului.
Moore spune că atunci când ne e sete, obiecte ca sticla de suc sau o fântână vor fi evaluate favorabil, în timp ce o tabletă de ciocolată sau emblema unui restaurant fast-food vor fi nefavorabile. Ea mai explică şi faptul că, după ce obiectivul este atins, obiectele respective vor fi evaluate diferit. „Odată ce setea este potolită, nu mai evaluăm fântâna pozitiv pentru că am îndeplinit obiectivul. În schimb, atunci când este vorba despre decizii pe termen lung, situaţia se schimbă", susţine Moore.
Când avem de îndeplinit obiective pe termen lung, ca absolvirea unei şcoli sau scăderea în greutate, subconştientul continuă să evalueze pozitiv obiectele care duc la realizarea acestuia, chiar dacă se ajunge la un anumit nivel de îndeplinire a obiectivului final.