Românii din peste 13 oraşe de talie medie şi mică nu au cunoscut încă viaţa de mall. În următorii doi ani, se estimează ca numărul centrelor comerciale din România va creşte de la circa 68, câte sunt în prezent, până la 88 de unităţi. Ce şanse de câştig au aceste proiecte?
Dezvoltatorii imobiliari au anunţat că vor construi malluri în oraşe precum Slatina, Bistriţa, Hunedoara, Botoşani, Huşi sau Târgovişte încă de dinainte de începerea crizei; unele au fost deja începute şi se apropie de finalizare. Proiectele programate în cele 13 oraşe cumulează investiţii estimate la peste un miliard de euro. (Vezi aici harta mallurilor)
Vor putea ele supravieţui în contextul în care o serie de malluri moderne amplasate în oraşe mari şi-au arătat deja slăbiciunile? În prezent, sunt 367.000 de metri pătraţi de spaţii comerciale în construcţie în România, care vor fi livraţi în perioada 2011-2013. Aceste noi livrări vor creşte stocul la aproape 2,6 milioane metri pătraţi, un raport de 120 metri pătraţi la 1.000 de locuitori.
Investitorii pariază în continuare pe acest segment, făcând mereu comparaţie cu ţările dezvoltate economic din vestul Europei, care au zone comerciale moderne în majoritatea oraşelor. „Dacă se analizează situaţia economică de astăzi, atunci nicio localitate nu poate susţine un centru comercial, dar, pe viitor, chiar şi populaţia oraşelor mai mici poate să ţină uşor un centru comercial. Ne facem şi noi probleme cu privire la concurenţă. Nu există dezvoltator fără griji, însă noi facem mereu studii şi observăm că sunt proiecte care vor rămâne în continuare doar pe planşetă sau care au fost blocate în mijlocul construcţiei“, a declarat pentru Capital Shimon Galon, CEO al Globe Trade Center România, care a început dezvoltarea lanţului de mall-uri Galleria la nivel naţional. În partea a doua a acestui an se vor inaugura şase p