Guvernul a aprobat astăzi proiectul noii taxe pe poluare care prevede atât reducerea sumelor plătite cu circa 25% cât și obligativitatea cumpărătorilor de mașini înmatriculate în România înainte de 2007 să achite contravaloarea taxei.
Proiectul de lege privind modificarea taxei auto prevede introducerea unei metode de calcul care să permită taxarea „corectă şi reală” a poluatorilor, bazată pe cantitatea de emisii cu impact asupra mediului produsă de aceştia, ajungându-se astfel la reducerea taxei cu circa 25% - 30% faţă de situaţia actuală. Totodată, posesorii de autovehicule echipate cu motor diesel prevăzute cu filtru de particule vor plăti o taxă auto cu 25% mai mică.
Pe de altă parte, pentru maşinile înscrise în România înainte de anul 2007 va trebui plătită o taxă auto cu ocazia primei tranzacţii, singurele autovehicule scutite de la plată fiind cele încadrate în categoria mașinilor istorice sau cele acordate instituţiilor publice de către guverne străine sau organizaţii internaţionale şi organisme nonprofit sau de caritate, se precizează în Proiectul de lege. Potrivit documentului, atunci când persoana care solicită înmatricularea sau transcrierea dreptului de proprietate asupra autovehiculului nu poate face dovada datei primei înmatriculări a autovehiculului, taxa se calculează în funcţie de anul fabricaţiei.
La capitolul restituirii diferenţei de taxă deja achitată, se arată faptul că pot solicita acest lucru cei care au plătit taxa auto mai mare între iulie 2008 şi momentul actual.
Ianuarie 2007, aprilie 2008, februarie 2009 sau decembrie 2010 sunt doar câteva dintre momentele în care miniștrii care s-au perindat pe la Ministerul Mediului sau la cel al Finanțelor au decis că este momentul să reinventeze roata, taxând emisiile de noxe produse de automobile fără să poată demonstra că respectă multtrâmbiţatul slogan „poluatorul plăteşte“.