În următorii doi ani România va deveni a doua piaţă din regiune în funcţie de stocul de centre comerciale realizate, după Polonia, dar înaintea Cehiei şi Ungariei, pe fondul continuării dezvoltării pieţei, potrivit raportului "Centre Comerciale în Europa Centrală 2011", realizat de compania de cercetare PMR Publications.
Dacă în 2007 România avea o cotă de piaţă de doar 9% în ceea ce priveşte mallurile din şase ţări din regiune (Polonia, Cehia, Ungaria, Slovacia, Bulgaria şi România), în 2010 cota a crescut la 16%, dintr-un stoc de 12 mil. mp. Până în 2013 cota pieţei locale de centre comerciale ar urma să ajungă la 18%, potrivit sursei citate.
Dublarea cotei de piaţă în perioada 2007-2013 ar fi posibilă prin dezvoltarea unor malluri noi cu o suprafaţă închiriabilă de 1,3 mil. mp, cât s-a construit şi în perioada 2007-2010, în timp ce stocul total din regiune ar urma să crească cu 6 mil. mp, la 18 mil. mp.
"Investitorii din România plănuiesc lansarea unor spaţii noi cu o suprafaţă de 1,3 milioane de metri pătraţi până în 2013, astfel că piaţa românească va depăşi în curând Cehia în ceea ce priveşte suprafaţa totală din centre comerciale", spun autorii studiului. Cea mai mare piaţă din regiune va rămâne Polonia, unde sunt aproximativ 45% din mallurile din regiune.
În prezent pe piaţa locală se află în diferite faze de construire mai mult de zece centre comerciale cu o suprafaţă închiriabilă cumulată de circa 0,5 milioane de metri pătraţi şi termene de finalizare până la sfârşitul anului 2012. Dintre acestea, printre cele mai mari, cu suprafeţe de peste 50.000 de metri pătraţi, se numără proiectele Electroputere Craiova, Maritimo Constanţa şi Palas Iaşi, malluri care vor fi livrate până la sfârşitul acestui an sau în prima parte a anului viitor.
Bucureştiul şi o serie de oraşe din provincie mai pot absorbi încă spaţii comerciale în anumite