Multe dintre magazinele din Japonia îşi ţin uşile larg deschise, irosind curentul consumat de sistemele de aer condiţionat, în condiţiile în care cetăţenii au fost instruiţi să nu irosească energia electrică, relatează The Economist. Măsurile au survenit în urma catastrofei de la centrala nucleară Fukushima care a dus la închiderea temporară a mai multor centrale.
"Aceasta este cultura japoneză", le explică o vânzătoare la filiala din Tokyo a unui magazin britanic jurnaliştilor străini. Când reporterii îi atrag atenţia că brandul nu este din Japonia, angajata continuă: "Nu, nu, nu: aici suntem în Japonia".
În urma incidentelor survenite din pricina cutremurului şi a tsunami-ului din 11 martie, Japonia se află în mijlocul unei crize energetice. Două treimi din centralele nucleare ale ţării au fost deconectate pentru a se efectua controale de siguranţă. În aceste condiţii, risipa magazinelor este greu de înţeles, se arată în materialul din The Economist. "Îşi bat joc de etosul naţional privind economia de curent, numită setsuden, care a fost încurajată în urma incidentelor teribile din martie", scriu jurnaliştii străini.
Cetăţenii japonezi au făcut numeroase sacrificii pentru a reduce consumul de energie. Cei care au sisteme de aer condiţionat acasă le folosesc mai rar, companiile şi-au deconectat uscătoarele de mâini de la toalete, iar întreaga industrie auto şi-a schimbat programul de lucru pentru a nu suprasolicita producătorii de energie electrică.
Jurnaliştii străini se întreabă ce părere au cetăţenii obişnuiţi de gestul unora dintre cele mai recunoscute branduri internaţionale care risipesc energia electrică, în timp ce ei au renunţat la confortul personal şi au închis aerele condiţionate când afară temperaturile săreau de 35 de grade Celsius.
Multe dintre magazinele din Japonia îşi ţin uşile larg deschise, irosind curentul consumat