Companiile din mai multe țări europene, inclusiv România, au raportat o creștere a cazurilor descoperite de fraudă, în perioada 2009-2010, conform unui studiu KPMG realizat pe un eșantion reprezentativ din șapte țări - Estonia, Letonia, Lituania, Polonia, Cehia, Slovacia si România - în Europa Centrală şi de Est.
De câţiva ani buni, valul restructurărilor din întregul mediu corporatist românesc a creat un număr mare de angajaţi supăraţi sau răzbunători care au mijloacele necesare, precum şi motive, pentru a utiliza informaţii confidenţiale în folosul lor propriu”, a declarat Kemal Özmen, Director KPMG România şi coordonatorul Departamentului de Investigare a Fraudelor din România, Balcani şi Serbia.
Astfel, potrivit studiului, incidentele de fraudă au crescut în multe organizaţii, însă nu a existat un model clar al tipurilor de fraudă pentru care s-a observat o creştere a numărului de cazuri detectate. Totodată, rata de detectare s-a îmbunătăţit datorită unei atenţii crescute acordate gestionării riscului de fraudă, determinată în mare parte de criza financiară. “Rezultatele studiului par a sprijini observaţiile noastre că frauda iese mai mult la suprafaţă în timpul unei recesiuni în comparaţie cu perioadele de creştere economică”, a spus și Jimmy Helm, Partener KPMG şi Coordonatorul Departamentului de Investigare a Fraudelor din Europa Centrală şi de Est. Potrivit lui, atenţia crescută acordată de către organizaţii gestionării riscurilor de fraudă în timpul crizei este rezultatul nevoii de a impune controale mai stricte asupra costurilor în condiţiile reducerii resurselor disponibile.
Studiul mai arată că 67% dintre participanţii din România au afirmat că organizaţiile lor au investit în consolidarea mecanismelor de control intern cu scopul de a eficientiza gestionarea riscului de fraudă. De asemenea, 43% dintre participanţii