Cazurile fraudelor din companii s-au intensificat in ultimii doi ani in majoritatea tarilor din Europa Centrala si de Est, potrivit unui sondaj al KPMG, fenomen indicat si de majoritatea managerilor intervievati din Romania, cea mai mare crestere inregistrand scurgerile de informatii.
"In cele mai multe tari, aproximativ jumatate dintre cei intervievati au spus ca au detectat o crestere a cazurilor de frauda in companiile lor in ultimii doi ani. Astfel, mai putin de 10% dintre respondentii din Cehia au indicat o crestere a fraudelor detectate, fata de un procent de 58% al participantilor in Romania", se arata in studiul "Frauda si Criza Finanicara" realizat de compania de consultanta si audit.
Cele mai afectate de cresterea fraudelor sunt activitatile de vanzari, indicata de 64% dintre respondentii de la nivelul intregii regiuni si de 86% dintre cei din Romania, cele de cumparare (41% in regiune si 57% in Romania) si managementul inventarului (32% in regiune, 57% in Romania).
"Nu a existat un model clar al tipurilor de frauda pentru care s-a observat o crestere a numarului de cazuri detectate, dar cele mai comune tipuri de astfel de infractiuni sunt scurgerile de informatii (45% in Europa Centrala, 43% in Romania), plati frauduloase (41% in regiune, 43% in Romania), utilizarea frauduloasa a schemelor de vanzari pe baza de stimulente (41% in Europa Centrala, 57% in Romania) si mita si coruptie (43% in Romania)", se arata in studiu.
Studiul a fost realizat pe un esantion reprezentativ de persoane decidente din sapte tari, respectiv Estonia, Letonia, Lituania, Polonia, Cehia, Slovacia si Romania.
"Rezultatele studiului par a sprijini observatiile noastre ca frauda iese mai mult la suprafata in timpul unei recesiuni in comparatie cu perioadele de crestere economica. Atentia sporita acordata de catre organizatii gestionarii riscurilor de