Ministerul pregăteşte măsuri de supraveghere mai stricte în şcoli pentru a evita chiulul şi copiatul, în care vede principalele cauze ale rezultatelor mici de la bac. Experţi, foşti miniştri şi parlamentari pledează însă pentru evaluări periodice, schimbarea curriculei şi a programei şi bacalaureat diferenţiat, în funcţie de profilul de studii al elevilor.
Opt din zece elevi au picat bacalaureatul în sesiunea de toamnă, în condiţiile în care peste jumătate din absolvenţii de liceu au fost nevoiţi să se prezinte pentru a doua oară la examen anul acesta. Rezultatele au stârnit imediat reacţii aprinse: o dovadă că bacalaureatul a fost şi de această dată corect, spun partizanii reformei ministrului Funeriu; un experiment şi o manevră politică pe spinarea a 100.000 de elevi, spun opozanţii săi.
Dincolo de aceste afirmaţii însă rămâne o întrebare: ce e de făcut pentru ca procentajul elevilor care iau bacul să fie mai mare în 2012 şi ca învăţământul românesc să aibă rezultate mai bune pe termen lung? România liberă a stat de vorbă cu experţi, parlamentari din comisiile de învăţământ şi foşti miniştri pentru a afla soluţiile propuse de aceştia.
Implicarea elevilor
Faptul că elevii sunt mai puţin dispuşi să înveţe este un fapt constatat de toţi specialiştii contactaţi de RL. „Copiii sunt victimele sistemului. Aşa cum se face şcoala, ei sunt descurajaţi să înveţe," spune Adriana Săftoiu (PNL), membră a Comisiei pentru Învăţământ din Camera Deputaţilor. „Nu-mi sună nici bine, nici normal să spui că «pe vremea mea» se învăţa mai bine. Atunci nu erau atâtea provocări, nu exista internet, nu erau atâtea programe la televizor", spune ea. În opinia deputatei, e nevoie de o schimbare de curriculum şi de programă, pentru a avea un sistem de predare care să-i atragă pe elevi. Totuşi, proiectul de curriculum, anunţat iniţial pentru primăvara anului 2011 şi apo