Al treilea trimestru a început bine, luna iulie venind cu veşti bune de la comerţul cu amănuntul, care a revenit în teritoriul pozitiv după doi ani şi jumătate de scăderi aproape neîntrerupte în condiţiile creşterii salariilor şi reluării creditării.
Cifra de afaceri din comerţul cu amănuntul a crescut în iulie cu 0,1% comparativ cu aceeaşi perioadă a anului trecut, iar faţă de iunie creşterea a fost de 2,2% în termeni ajustaţi sezonier, potrivit datelor anunţate de Institutul Naţional de Statistică (INS).
Comerţul a fost până în 2008 unul dintre principalele motoare ale PIB, însă de când a început criza nu a mai ajutat economia. În timp ce o serie de antreprenori, manageri şi bancheri au vorbit despre încurajarea consumului privat ca soluţie a relansării economiei, economiştii au susţinut că avansul consumului trebuie să fie ancorat în oferta internă, nu în importuri.
Vânzările de produse nealimentare au urcat cu 1,6%, faţă de iulie 2010, iar comerţul la carburanţi pentru autovehicule în magazine specializate a urcat cu 3,2%. În schimb, vânzările de produse alimentare, băuturi şi tutun au scăzut cu 4,1%. O uşoară creştere a afacerilor din comerţ s-a mai înregistrat în iunie 2010 comparativ cu aceeaşi lună din 2009.
Michael Weiss, vicepreşedinte al A.T. Kearney, una dintre cele mai mari firme internaţionale de consultanţă managerială, este sceptic că această creştere uşoară ar putea semnala o revenire. "Un avans al consumului de doar 0,1% într-o piaţă cum este România, într-o lună de vară, este prea mic pentru a putea semnala o revenire sau chiar o stabilizare a situaţiei. În condiţiile în care indicele de încredere al consumului (Consumer Confindence Index) este în scădere la nivel mondial - nu doar în Europa, ci şi în Statele Unite sau China, România trebuie să aibă grijă ca nu cumva consumul să fie afectat de evenimente intern