Sub titlul "Presa se lupta sa acopere 9/11 fara sa para ca exploateaza o tragedie", New York Times a facut un inventar al strategiilor si programelor pregatite de ziarele si televiziunile americane pentru a acoperi un eveniment cu o semnificatie aparte: zece ani de la atacurile teroriste de la 11 septembrie 2001. Televiziunile, ziarele si revistele abunda de cateva zile in interviuri cu martorii tragediei, supravietuitori, analisti, istorici, experti in terorism etc.
New York Times noteaza, in editia din 4 septembrie, ca exista o linie intre comemorarea evenimentelor din 11 septembrie si exploatarea lor. Constiente de acest lucru, televiziunile, revistele si altii care au pregatit programe speciale dedicate acestui eveniment au cantarit cam cat poate suporta publicul american si cat este oportunitate de business un astfel de moment solemn.
Nu exista raspunsuri uniforme la aceste intrebari iar presa americana abordeaza problema in mod diferit. Revista Time, de exemplu, nu vinde deloc spatii comerciale. Newsweek si People au vandut ca pentru oricare alt eveniment. Canalele TV pe cablu, care aloca spatii largi evenimentului, vor difuza si ele reclama ca de obicei.
Exista insa si execeptii. CNN, de pilda, va prezenta un program special realizat impreuna cu HBO-Time fara reclame. In editia de duminica, 11 septembrie, The New York Times va publica o sectiune speciala care va contine doar anunturi comemorative.
“Nu exista un precedent pentru asa ceva”, spune Lawrence C. Burstein, publisherul revistei New York magazine, care adauga ca, initial, nu s-a asteptat sa vanda prea multa publicitate la comemorarea celor zece ani. Spre surprinderea sa, scrie NY Times, a constatat ca cererea pentru reclama este masiva. Impreuna cu echipa de vanzari, a decis sa renunte la campaniile publicitare tipice pentru evenimentele speciale si le-a o