Haine, alimente şi cosmetice. Acestea sunt produsele preferate ale celor care-şi fac aprovizionarea din magazine şi „uită“ să mai treacă pe la casele de marcat. La nivel internaţional şi, mai nou, în România, hoţii de magazine au devenit un fenomen. Unii fură de nevoie, alţii pentru distracţie sau din cauza unor afecţiuni psihice.
Rafturile hipermarketurilor doldora de produse atrag de multe ori ca un magnet hoţii. Cei care fură din magazine nu se tem de sistemele de supraveghere şi nici de agenţii de pază. De cele mai multe ori prada este una minoră: haine, alimente şi cosmetice în valoare de până la 250 de lei. Cumulat însă, aceştia produc pagube majore magazinelor. Pintre hoţii care nu se sfiesc să pună mâna pe produsele din raft se află unii cu experienţă, care trăiesc din asta, dar şi persoane care fură ocazional sau care încearcă o singură dată adrenalina furtului.
La nivel internaţional, fenomenul se numeşte
„shoplifting", iar psihologii au realizat mai multe studii pentru a afla ce îi determină pe mulţi să fure de la raft. Răspunsul este unul singur: mulţi clienţi suferă tulburări psihice, iar criza economică a diminuat cumpărăturile la impuls şi a accentuat furturile de acest fel.
Formă de amuzament
Ionuţ R. (27 de ani), din Bucureşti, recunoaşte că s-ar putea înscrie în rândul hoţilor de magazine. A luat de mai mai multe ori produse mici şi a fost prins o singură dată, cu un deodorant. „Nu fur din cauză că nu am bani. Când eram în facultate mergeam deseori la cumpărături cu un coleg de cămin care obişnuia să mai ia câte ceva de pe raft fără să plătească. Am văzut că merge fără să fim prinşi, iar de atunci a devenit o distracţie", povesteşte Ionuţ, în prezent angajat al unei companii de IT din Bucureşti. Ultima dată a furat în urmă cu trei luni câteva cosmetice dintr‑un supermarket şi, aşa cum s-a întâmplat aproape de fiecare da