Cele mai mari 35 de companii aflate în portofoliul statului român au avut anul trecut un business cumulat de aproape 10 miliarde de euro, dar nu au înregistrat profit, pierderile totale ale acestor coloşi ridicându-se la aproape 500 de milioane de euro. Ziarul Financiar lansează o campanie prin care îşi propune să aducă în prim-plan principalele probleme cu care aceste structuri se confruntă şi care sunt soluţiile prin care "găurile negre" ar putea fi transformate în centre de profit.
1. CFR SA
-308 mil. € reprezintă pierderile înregistrate de CFR SA în 2010, compania fiind firma de stat cu cel mai mare minus anul trecut.
CFR SA, companie aflată în subordinea Ministerului Transporturilor, care se ocupă cu administrarea şi întreţinerea infrastructurii feroviare publice, a avut anul trecut pierderi de 308 milioane de euro, chiar mai mari decât cifra de afaceri, care s-a ridicat la 265 milioane de euro. CFR SA se numără printre companiile "datoare vândute", în condiţiile în care anul trecut avea datorii totale de 7,6 miliarde de lei (1,8 miliarde de euro), potrivit informaţiilor publicate de Ministerul Finanţelor. România alocă în medie 5% din totalul fondurilor Ministerului Transporturilor pentru întreţinerea şi funcţionarea normală a căii ferate, în condiţiile în care în Franţa, Austria, Germania sau Anglia procentul ajunge la 50%-60%, potrivit Asociaţiei Transportatorilor Feroviari din România.
2. Compania Naţională a Huilei
-151,9 mil. € reprezintă pierderile înregistrate de companie anul trecut. Nivelul pierderile de la CNH se apropie de valoarea cifrei de afaceri.
În perioada 1990-2006 statul a cheltuit pentru susţinerea sectorului minier (cărbune, minereu şi nemetalifere) suma de 6,3 miliarde de dolari, structurate pe subvenţii pe produs, subvenţii pentru protecţia socială, alo