Ieri, a început prima licitaţie de toamnă cu nume din primul eşalon al artei româneşti de patrimoniu, între care Iosif Iser, Rudolf Schweitzer-Cumpăna, Corneliu Baba, Lucian Grigorescu, urmând ca astăzi să fie făcute publice rezultatele adjudecărilor.
O spectaculoasă ieşire la scenă a sezonului va fi marcată, în data de 28 septembrie, prin licitaţia "Impresionism şi postimpresionism românesc" (ce va avea loc la Opera Naţională), a cărei vedetă este Nicolae Grigorescu. În cadrul aceleiaşi teme, mai figurează lucrări semnate, între alţii, de Ion Ţuculescu, Lucian Grigorescu, Samuel Mutzner, Gheorghe Petraşcu, Ion Theodorescu Sion, Ipolit Strâmbu, Dumitru Ghiaţă, Camil Ressu şi Jean Al. Steriadi.
Cert este că Nicolae Grigorescu (1838-1907) rămâne, în continuare, favoritul pieţei de artă, participarea "maestrului de la Câmpina" în licitaţia de "Impresionism şi postimpresionism românesc" fiind una de mare forţă: două lucrări evaluate la peste 100.000 de euro, respectiv uleiul pe pânză "Întoarcerea de la târg" ( 53,5 x 87 cm), evaluată între 120.000 şi 220.000 de euro, şi uleiul pe lemn "Ciobănaş pe Valea Doftanei" (35 x 62 cm, datat 1903), estimat între 120.000 şi 200.000 de euro, cărora li se alătură un ulei pe pânză de dimensiuni mici, "Ţărăncuţă cu fuior coborând spre casă" (24,5 x 35,5 cm, datat 1890), evaluat între 60.000 şi 120.000 de euro.
Prospeţime şi luminozitate
Ce "elemente" au în comun operele lui Grigorescu încât reuşesc să-şi păstreze supremaţia în materie de preferinţe pe piaţa autohtonă de artă şi, bineînţeles, să doboare toate recordurile? Pensulaţia liberă, prospeţimea, vivacitatea şi luminozitatea compoziţiilor sunt atributele artei sale, înnobilată de subiectele abordate, reprezentative pentru satul românesc, între care şi "carul cu boi".
În ce priveşte pânza "Întoarcerea de la târg", specialiştii afirmă