Femei care spală rufe, vase sau fac mâncare, femei care ar da orice pentru un păr frumos sau femei care caută bărbaţi cu bani. Acestea sunt principalele ipostaze în care femeile sunt portretizate în mass media şI publicitatea din România, conform unui raport realizat de Fundaţia Centrul Parteneriat pentru Egalitate şi Active Watch – Agenţia de Monitorizare a Presei. În consecinţă, prezenţa femeilor e mai vizibilă în domenii precum showbiz, mass media, modelling, iar în talk-show-uri, de exemplu, numai un procent de 12% femei ajung să fie invitate.
"La televizor, avem următoarele stereotipuri: barbatul e asociat cu domeniile "serioase” - politică, administraţie publică, afaceri -, în vreme ce femeile sunt portretizate mai ales ca fiind dedicate familiei, mame şi soţii”, a prezentat concluziile studiului Altfem Ionuţ Codreanu, coordonatorul de proiect. În cele mai multe din emisiunile televizate analizate, femeile au fost invitate să vorbească preponderent despre viaţa personală, au fost ţinta aluziilor sexuale ale gazdelor emisiunilor sau ale altor invitaţi şi s-au formulat stereotipuri că femeia trebuie să-şi asume rolul domestic. În plus, femeia nu există în absenţa unui bărbat potent financiar, iar bărbatul e prezentat de cele mai multe ori ca un instrument obligatoriu în devenirea unei femei.
În presa scrisă, rezultatele în urma monitorizării a patru cotidiene, arată că prezenţa femeilor în articole este de aproximativ 20% şi doar 35% dintre ele sunt consultate în calitate de experţi. "În discursul politic, nu se pune accentul pe competenţe când vine vorba de femei, discursul e impregnat cu stereotipuri sexiste, accentuându-se defectul de a fi femeie”, subliniază Codreanu.
Şi în publicitate, situaţia e similară. Atunci când nu sunt mame sau soţii, femeile apar ca obiecte sexuale. Ele au, de cele mai multe ori, un rol activ: curăţă, îngrijesc, a