Piaţa pieselor auto din România, estimată la un miliard de euro în 2011, este controlată de unele companii de asigurări. Service-urilor li se impune să comande piese de la un singur furnizor agreat, piesele fiind de fapt „cumpărate“ de asigurători prin încălcarea dispoziţiilor legale.
Unele companii de asigurări încearcă, în mod ilegal, să deţină monopolul pe piaţa pieselor auto, achiziţionând ca intermediari piesele, deşi nu au voie să aibă alt domeniu de activitate cu excepţia asigurărilor.
Având în vedere existenţa acestor „practici ilegale“, care datează încă de dinainte de 2009, Asociaţia Distribuitorilor de Piese Auto din România (ADPAR) a sesizat Consiliul Concurenţei, printr-o scrisoare deschisă trimisă săptămâna trecută, cerând „declanşarea investigaţiilor şi verificărilor, stoparea şi sancţionarea acestor practici, astfel încât să se asigure un climat concurenţial normal pe piaţa pieselor de schimb auto, în caz contrar am putea asista la preluarea în întregime a comerţului cu piese auto de către companiile de asigurări, iar activitatea distribuitorilor şi unităţilor reparatoare se va rezuma la servicii de manipulare a pieselor de schimb“.
„Ca reprezentanţi ai distribuitorilor de piese, vă cerem să interveniţi în stoparea rapidă a acestor activităţi şi să-i sancţionaţi sever pe cei vinovaţi de comiterea ilegalităţilor descrise în acest document. Aceste practici afectează direct piaţa pieselor de schimb din România, reducând drastic activitatea economică a companiilor distribuitoare şi a service-urilor auto“, se arată în documentul semnat de Haralambie Stanciu, preşedintele ADPAR.
În sprijinul acuzaţiilor aduse unora dintre asigurători, ADPAR aminteşte că, în ultimii ani, aceştia au profitat de poziţia deţinută pe piaţă ca titulari ai fondurilor necesare pentru despăgubirile acordate asiguraţilor, valorificând „în mod ilegal, în inter