Ca în fiecare an, în primele zile ale lunii septembrie, gongul noii stagiuni teatrale a sunat la Mangalia, o dată cu Gala Tânărului Actor - HOP. 2011 marchează împlinirea a paisprezece ani de la reiterarea într-o nouă viziune a evenimentului.
Eveniment care, început la Costineşti şi relocat un pic mai la sud, la Mangalia, de o bună bucată de vreme, devine, aşa zicând, un cetăţean cu drepturi binemeritate în peisajul românesc al artelor spectacolului. Cartea de identitate fiind de acum la purtător, iar contextul geoturistic fiind unul dintre cele mai civilizate ale litoralului autohton, factori cărora li se adaugă o casă de cultură tot mai bine utilată, concurenţii, douăzeci pentru proba individuală şi cincisprezece cuprinşi în cele patru spectacole ale secţiunii grup, au evoluat în cele patru seri ale galei în faţa unui public compozit, reunind în aceeaşi sală oameni de teatru binecunoscuţi, turişti şi mangalioţi paşnici în frunte cu primarul lor, Mihai Claudiu Tusac, personaj-cheie fiindcă, v-o poate spune orice director de festival, acolo unde relaţia directă cu administraţia locală nu funcţionează optim, organizarea unui astfel de eveniment este în cel mai bun caz un calvar, dacă nu o imposibilitate.
Ediţia a paisprezecea a consemnat şi câteva noutăţi de bun augur. În primul rând, juriul a fost hotărât întinerit şi, aproape în totalitate, ridicat la nivelul de vârf al profesiilor teatrale: actriţa Virginia Mirea, regizorul Radu Afrim, teatrologul Sorin Crişan, coregraful Florin Fieroiu, actorul Marius Manole. În al doilea rând, directorul artistic al galei, Cornel Todea, a propus ca probă obligatorie, în acest an, un text de cinci minute din primele cinci capitole ale „Cărţii Milionarului - Cartea de la Metopolis" a lui Ştefan Bănulescu. Exact acesta a fost şi turnesolul care a funcţionat cu dublu rol: intuirea nivelului de cultură al concu