Producătorii de mobilă îşi încearcă din nou puterile pe pieţele externe, unde sunt acum pe val, după ce partenerii cu care lucrau înainte de criză şi pe care i-au pierdut în favoarea asiaticilor se arată interesaţi din nou de mobila românească, potrivit participanţilor la salonul de profil de la Romaero. Interesul a ajuns până în Turkmenistan, acolo unde în octombrie firma Simex (din Şimleu Silvaniei) şi-a programat să deschidă un magazin propriu.
"Cu doi-trei ani înainte de criză marii dealeri s-au orientat către Asia, iar atunci producătorii români care lucrau pentru mărci consacrate s-au închis. Acum ei se întorc către vechii producători. Românii oferă discreţie, loialitate, dar şi calitate", a spus Daniel Egri, directorul general al producătorului Mobex din Târgu Mureş. Compania a înregistrat anul trecut o cifră de afaceri de 36,7 mil. lei (8,7 mil. euro), un profit de 2,3 mil. lei (0,5 mil. euro) şi 676 de angajaţi, potrivit datelor de pe site-ul Ministerului de Finanţe.
La Salonul Internaţional de Mobilă, Echipamente şi Accesorii, care a început ieri la Romexpo şi care ţine cinci zile, Mobex avusese în primele două ore de la deschidere trei clienţi. Compania produce mobilă clasică, iar cele mai scumpe produse sunt cele dintr-un dormitor de 4.000 de euro. Egri speră să vândă 15-20 astfel de dormitoare până la sfârşitul anului atât la export, cât şi pe piaţa internă. Ponderea exportului în cifra de afaceri este de 80%.
S-a întors roata
"Fabricile româneşti încep să câştige din competitivitatea pierdută în ultimii ani. Clienţii (externi - n. red.) se întorc în Europa Centrală şi de Est să cumpere produsele pe care chinezii nu ştiu să le facă bine sau pe care italienii le fac prea scump", a spus Mihail Gîdei, directorul general al Samus Mex SA, una dintre fabricile grupului Mobexpert. Compania a avut anul trecut o cifră