În 1991, aeronava prezidenţială a României a izbucnit în flăcări după un zbor de pregătire. Pagubele s-au ridicat la peste 33 milioane dolari, iar Astra Asigurări le-a acoperit integral.
În România postrevoluţionară, în medie, la fiecare patru ani un avion aparţinând unei companii locale a suferit o daună totală. Per ansamblu, mai mult de cinci aeronave au fost distruse integral, în diverse tipuri de incidente, din 1991 până în prezent. Liderul pieţei locale de profil plăteşte încă pentru un eveniment catastrofal petrecut în 1995. Evenimentul care a generat cea mai mare daună s-a petrecut însă în 1991, când aeronava prezidenţială a luat foc, iar asigurătorul, Astra, a trebuit să plătească despăgubiri de aproximativ 33 milioane de dolari. Astra este, de altfel, şi compania care asigură integral flota Tarom.
Cum s-a întâmplat accidentul
În ianuarie 1991, aeronava prezidenţială B-707 YR-ABD, administrată de compania Romavia a efectuat un zbor de pregătire înaintea misiunii prezidenţiale în China şi, la ultimul viraj, a atins cu aripa stângă solul. Unul dintre motoare a luat foc imediat, iar al doilea ceva mai târziu. Aeronava era încărcată cu 41 tone de petrol. Focul a cuprins toată aripa stângă şi s-a extins şi în spatele fuselajului. Aeronava era asigurată la Astra Asigurări, iar compania era reasigurată doar pentru partea de răspundere civilă în contextul în care ofertele pentru Casco au fost extrem de scumpe şi, ca atare, refuzate de Romavia.
Astra a plătit 33 milioane dolari şi a recuperat ulterior din valorificarea epavei avionului doar puţin peste 5,6 milioane de dolari.
Aceasta a fost cea mai mare despăgubire plătită vreodată de o companie de asigurări din România prin efort propriu.
Parteneriat de tradiţie
Tarom a ales să continue parteneriatul cu Astra şi în 2011, ajungând la al cincilea an consecutiv în care încredi