ICR continuă, cu o vrednică de stimă devoţiune faţă de valorile reale ale plasticii româneşti, editarea de albume de tip monografic. Încercând probabil să apere şi formal ideea de individualitate a autorilor prezentaţi, Institutul nu a iniţiat încă o serie (deşi poate n-ar fi fost o cale tocmai rea de urmat), aşa încât fiecare personalitate are parte de un format grafic şi tipografic diferit, de un aparat critic şi de un excurs biografic particular (vezi remarcabilele volume Vladimir Zamfirescu, Tudor Banuş, Florin Ciubotaru, Gheorghe I. Anghel etc.).
Este şi cazul lui Teodor Moraru, cu un album* de format atipic (23 x 25 cm), dar prietenos la răsfoit şi la aşezat în rafturile bibliotecii, bine garnisit cu imagini (de ordinul sutelor, subîmpărţite în cicluri - "Urme", "Trunchi", "Pătrat", "Fragmente" etc.) şi configurat în două secţiuni majore: una, cea mai amplă, dedicată lucrărilor maestrului şi având câteva inserţii de texte critice, cea de-a doua consacrată biografiei, cu o suită de evenimente esenţiale, comunicate telegrafic şi împănată cu o serie de fotografii ale artistului şi dascălului, alături de colegi şi discipoli. Ca la mai toate albumele editurii, grija pentru acurateţea reproducerilor este cu adevărat de înalt profesionalism şi restituie nealterat atât elanul cromatic cât şi subtilitatea nuanţelor plastice. O singură poticnire: lipsa unui sumar, care să sublinieze caracterul monografic al lucrării şi să facă (mai) lesnicioasă călătoria prin universul lui Teodor Moraru. Dar cum selecţia textelor şi a imaginilor îi aparţine (este singurul autor menţionat pe copertă şi în descrierea CIP), lucrul ţine probabil de intenţia autorului şi de lipsa lui de preocupare pentru "fleacuri" tehnice.
Teodor Moraru s-a născut în 1938, în judeţul Orhei, comuna Îndăraptnici. Familia se refugiază "în condiţii foarte grele", în anul 1944 şi se stabileşte în c