Să-i spuneţi unui copil că întregul lui univers e pe cale să se schimbe nu-i lucru uşor. Trebuie să începeţi din timp. V-aţi făcut temele pentru luni? O mămică, o profesoară şi un psihopedagog oferă trei grile de interpretare a ce înseamnă ca un copil să fie pregătit pentru prima zi de şcoală.
Tiberiu Safta are 11 ani şi a terminat în această vară clasele primare. E un copil inteligent şi ocupat: are o mulţime de preocupări în afara şcolii - karate, curs de animaţie, cântă în corul bisericii şi în curând va începe să ia lecţii de chitară. Însă toată vara s-a pregătit pentru ziua de luni, 12 septembrie, prima zi în clasa a V-a.
Mama sa, Iolanda Safta, a avut grijă să-i facă un program strict de lucru, ca să‑l pregătească pentru această zi şi pentru provocările pe care i le va aduce: profesori noi, mai multe materii. „Din 23 iunie, după ce a dat examenul de limbă ca să intre la clasa de intensiv engleză de la Şcoala nr. 205 (sectorul 6), i-am făcut program: o dată pe săptămână a făcut exerciţii, câte două ore, la română şi la matematică. Apoi, cam din 10 august, l-am trecut pe program intensiv, câte patru ore la mate, patru la română. Ca un tratament homeopatic, de la doze mici, la doze mari", glumeşte Iolanda.
Părinţii au diverse dileme când copilul merge pentru prima dată la şcoală - de la ce caiete să cumpere până la ce flori să-i ducă învăţătoarei, dacă e cazul să-i ducă, în primul rând. Cât Tiberiu a fost în clasele mici, Iolanda spune că nu a cumpărat niciodată flori, cu excepţia zilei de 8 martie „când e de bun simţ să duci un buchet". Principiul rămâne şi acum. „Sunt foarte strictă în privinţa asta, nu dau niciun fel de daruri." Fiind o mamă cu experienţă într-ale şcolii, Iolanda îi sfătuieşte pe părinţii ai căror copii încep acum clasa I să se ocupe singuri de ei, cât mai mult posibil, pentru că „unor învăţători nu le pasă, alţii su