Despre pelicula regizată de românul Andrei Ujică, „The New Times" scrie într-o cronică recentă că este un „documentar strălucit", în care Nicolae Ceauşescu aproape că interpretează rolul „unui ventriloc".
„Autobiografia lui Nicolae Ceauşescu", care reconstruieşte din imagini de arhivă destinul dictatorului, va avea premiera americană în această seară, în Manhattan.
Înainte de eveniment, cotidianul american „The New York Times" a publicat o cronică a filmului regizat de românul Andrei Ujică, în vârstă de 59 de ani, emigrat în Germania în 1981.
Criticul Manohla Dargis scrie că „Autobiografia lui Nicolae Ceauşescu"
nu poate fi „monumentul dorit de Ceauşescu". „Din multe puncte de vedere, Ceauşescu pare că este şi el, în aceeaşi măsură ca Ujică, autor al acestui documentar strălucit", apreciază Dargis în „The New York Times".
Nicolae Ceauşescu, „un ventriloc"
Despre titlul filmului, inspirat de volumul „Autobiografia lui Alice B. Toklas", de Gertrude Stein, critical scrie: „Ca şi volumul lui Stein, «Autobiografia lui Nicolae Ceauşescu» este un film care parodiază oarecum memoriile subiectului şi care combină ficţiunea cu non-ficţiunea". În film, Nicolae Ceauşescu joacă un rol aproape de ventriloc, mai scrie criticul cotidianului american. Dargis se declară şocată de primele scene din documentar, cele care prezintă procesul soţilor Ceauşescu, înainte de a fi executaţi, în iarna anului 1989.
„Chiar dacă nu cunoşti istoria României, este greu să te obişnuieşti cu aceste imagini dure şi apoi cu paradele care urmează. Aceasta e şi ideea. Pentru decenii, începând cu anul 1965, aceşti doi liliputani - Ceauşescu avea puţin peste 1,60 metri - au condus o ţară care s-a transformat în proiecţia figurilor lor mitologizate", mai scrie The New York Times.
Citiţi şi un interviu cu Andrei Ujică: „M-a urmărit privirea lui