Nicolae Demetriade (foto) era directorul general al companiei aeriene Tarom la 11 septembrie 2001, cand au avut loc tragicele evenimente din SUA. Se afla in aeroport in Turcia, cand un jurnalist l-a sunat sa ii ceara primele reactii legate de atentatele teroriste. Atunci a si aflat ce s-a intamplat si din momentul in care a ajuns in tara, s-a dus la birou si nu a mai plecat pana a doua zi. Omul de afaceri ne-a povestit amintirile sale din aceea perioada si a explicat cum a reusit Tarom sa faca fata unei situatii fara precedent in istoria aviatiei.
“Cand auzi de o astfel de tragedie, parca iti cade cerul in cap. Nu stiam cum sa ajung mai repede in tara la birou”, explica Demetriade. Intrebat daca nu ii era teama sa mearga cu avionul, Demetriade a raspuns: “Nu ma puteam gandi cu spaima la faptul ca o sa calatoresc cu avionul, singura preocupare era sa ajung in companie, sa pot gestiona situatia”.
La aceea data, Tarom opera zboruri catre New York si chiar a avut un avion blocat timp de doua zile pe aeroport in SUA. “Din acel moment, nimic nu a mai fost la fel ca inainte in lumea aviatiei”, spune Demetriade, referindu-se la rigorile legate de securitate, introduse dupa aceste evenimente.
“O luna de zile, majoritatea zborurilor tuturor companiilor aeriene au fost anulate. Toata lumea era inspaimantata. Costurile devenisera fantastice la asigurari, pentru ca nu se mai asigurau doar pasagerii si aeronavele, se impuneau si pagubele colaterale”, povesteste fostul director general Tarom.
Acesta spune ca in perioada post 11 septembrie, primele de asigurari erau si de trei ori mai mari decat anterior.
“Activitatea a fost redusa in urmatoarele luni la 30%. Aveam la aceea data si un consultant general pentru procesul de restructurare, care ne-a sfatuit sa inghetam complet activitatea pentru cateva luni. A fost o perioada cu p