Richard Drew, fotograful care a prins pe cameră ultimele clipe din viaţa unui bărbat care cade de la etaj în timpul atentatelor teroriste din 11 septembrie 2001, povesteşte, pentru EVZ, cum s-a născut tulburătoarea imagine. Sursa: Richard Drew
"Nu vreau să vorbesc de politică. Ci doar de fotografie", insistă Richard Drew. Are un discurs meşteşugit, rotit în cei zece ani scurşi de la teribilele atacuri de la World Trade Center (WTC), de pe 11 septembrie 2001. Atunci Drew a făcut o fotografie care avea să devină subiectul unui fabulos articol semnat de Tom Junod, în revista "Esquire", în 2003, şi, ulterior, al unui documentar. "The Falling Man" i-a zis Junod fotografiei lui Drew şi numele s-a lipit de personajul din cadrul surprins. "Omul care cade" a devenit, cu viteză, un simbol.
Un articol şi un documentar despre o fotografie-simbol
Pe 11 septembrie 2001 s-au făcut mii de fotografii. Câteva mii cu ororile petrecute la WTC. Alte câteva mii cu eroii acelei zile. Preferatele ziarelor, profund afectate de eveniment, acestea au prezentat pompierii, poliţiştii, medicii şi voluntarii care au încercat să salveze ce se mai putea din tragedia produsă. Fotografia lui Richard Drew, un veteran al Associated Press, a fost folosită o singură dată în acele zile teribile. Şi a fost de ajuns să stârnească indignarea americanilor îndureraţi de atacurile de la "Turnurile Gemene".
Subiectul a stârnit fiori. Un bărbat care cade în gol dintr-unul dintre "Turnurile gemene", cu capul în jos şi o alură relaxată. Tom Junod a scris despre el: "Dacă nu ar cădea, ar putea foarte bine să zboare". O simetrie perfectă, alinierea corpului cu liniile clădirii care încă nu se prăbuşise şi o linişte a acceptării gestului său loveşte din toată fotografia.
De fapt, e doar unul dintre cadrele surprinse de Drew cu omul acesta. În celelalte se zbate,