”România întreabă, RMGC răspunde”. Acesta este titlul campaniei publicitare pe care Roșia Montană Gold Corporation (RMGC) se pregătește să o lanseze. De câteva zile, o echipă de filmări de la HiFi Production se plimbă prin țară să înregistreze întrebări ale oamenilor de pe stradă, legate de proiectul RMGC. Întrebări la care, desigur, cei de la RMGC vor oferi răspunsuri. Care vor constitui apoi clipurile publicitare ale campaniei. Până aici, nimic în neregulă. Dar…
… dar cum am aflat despre campanie. Vineri seara. Mă sună o prietenă. ”Hai, în Piața Unirii, că e o echipă de la UNATC, care înregistrează întrebări legate de Roșia”. Cum eram prin zonă, iar invitația conținea și o continuare la o bere, am mers în Piața Unirii. Echipa de filmare era pe poziții, doi tineri și o fată. Erau împreună cu membrii unei trupe clujene pe care îi cunoșteam. Aflu că unul din echipa de filmare ar fi Ștefan Matei, de la ”Les Elephants Bizarres”. Mă rog… Chiar dacă începuse să se întunece, reușesc să mă convingă să înregistrez o întrebare. Îi întreb ce fac cu filmările. ”E o campanie de informare”, mi se răspunde. ”O campanie de informare pentru cine?”, insist … Ridică din umeri. ”Aha, de informare pentru istorie”, glumesc. Din nou nu primesc vreun răspuns. Între timp, fata îmi cere cartea de identitate, pentru a-și nota datele. I-l ofer. Înregistrez întrebarea: ”De anul trecut RMGC a anunțat că se apucă de turism. Când vor inaugura stațiunea turistică Roșia Montană?”. Cei de față râd. Cameramanul își cere scuze că i s-a terminat caseta. O schimbă și repet întrebarea. A doua oară se înregistrează. Mi se face o fotografie. Din față. Fără profil. Apare domnișoara căreia i-am dat cartea de identitate. Îmi întinde o declarație, completată cu datele mele, să o semnez. ”Pot să o citesc înainte?”, întreb. ”A… da… desigur…” ”Și cerul se-apropie și cade pe mine. E bineee!”, ar cânta uni