Afirmatia din titlu apartine presedintelui Basescu si a fost facuta la Scoala politica a UNPR.
Cotitura in evaluarea invatamantului romanesc a produs-o, de fapt, Comisia prezidentiala condusa de Mircea Miclea, care a pus diagnosticul cu circa doi ani in urma: „invatamantul romesc este ineficient, nerelevant, inechitabil şi de slabă calitate”. „Nepotismul, clonarea imposturii pe criterii de „gaşcă”, corupţia sunt fenomene comune în universităţile româneşti”.
Adaug ca structurarea invatamantului preuniversitar, prin eliminarea scolilor profesionale si a scolilor de arte si meserii, a avut drept tinta ca toti elevii, sau aproape toti, sa ajunga sa treaca un bacalaureat prin fraude, pentru a cotiza apoi la fabricile de diplome, spre imbogatirea si fericirea universitarilor, pentru a face sa duduie o afacere de un miliard de euro pe an. Cei aproape un milion de studenti, impartiti pe cinci ani de studii, (trei licenta si doi masterate), dau 200.000, adica exact o serie de clasa a XII-a. Cu alte cuvinte, cam toti absolventii de liceu se regasesc, intr-o forma sau alta, in invatamantul superior. Nu stiu daca acesta trebuie sa fie idealul unei societati.
Rezultatele de la bacalaureatul din vara aceasta reprezinta cea mai buna demonstratie pentru afirmatiile de mai sus. In realitate ele sunt chiar mai proaste. Mai mult de 30-35% dintre elevi n-ar fi luat, pe forte proprii, bacalaureatul, cumuland ambele sesiuni.
S-a creat o prapastie intre structura invatamantului si piata muncii, pentru ca 80-90% din joburile aflate in piata muncii nu se adreseaza absolventilor de invatamant superior, ci „meseriasilor”, celor care stiu sa lucreze ceva concret, in servicii sau industrie.
Aceasta este acuza pe care presedintele o aduce invatamantului si pe buna dreptate. De calitatea serviciilor de educatie si formare profesionala depind productivitatea si atracti