S-au dus vremurile cand priveau Occidentul ca singura speranta. "Lumina de la Rasarit" revine in actualitate odata cu criza din Zona Euro. Tot mai multe firme romanesti isi adapteaza ofertele, fie ca vorbim de mobila, vinuri, imbracaminte sau incaltaminte, pentru a cuceri rusii, ucrainenii, uzbecii sau armenii.
70% din exporturile Romaniei merg in prezent in Uniunea Europeana. O situatie care, in conditii “ideale”, adica de crestere economica, poate fi privita ca o performanta. Inseamna ca avem produse de calitate care pot face fata exigentelor din Occident.
Numai ca, odata cu criza puternica din Zona Euro, exporturile au inceput sa se tempereze. Germanii, austriecii, francezii si italienii si-au redus si ei cheltuielile asa ca cererea de produse ieftine si de calitate din Romania a scazut. Iar perspectivele se anunta tot mai sumbre.
"Vor avea de suferit de la productia auto si echipamente auto pana la cea de electronice de la Nokia", a avertizat Cristian Ionescu, country manager al agentiei de rating Coface Romania, precizand ca "se va repeta situatia din 2008, dar nu cu aceeasi violenta. Caderea nu va mai fi la fel de mare, pentru ca societatile sunt mai bine pregatite", a mai spus expertul.
In aceste conditii, firmele romanesti cauta cu disperare noi piete de desfacere. Principala tinta o constituie tarile din fosta URSS, din Chisinau pana in Siberia.
"Ne indreptam, cum s-ar spune, direct spre zid", spune Mihai Ionescu, presedintele Asociatiei Nationale a Exportatorilor si Importatorilor din Romania (ANEIR).
"Tot mai multe firme romanesti cauta, in prezent, sa reconstituie relatiile traditionale de export din anii comunismului, mai cu seama ca produsele noastre sunt in continuare apreciate in fostul spatiu sovietic", a spus acesta.
Interesul exportatorilor pentru piata din fosta URSS se