Regăsit după ani mulţi ani de “Evenimentul zilei”, trenul blindat (tip “drezină”- automobil pe calea ferată) cu care a călătorit fostul lider comunist Ana Pauker, în anii '50, şi-a aflat liniştea în gară la Sinaia, după un periplu care a purtat-o din oraşul Feteşti- Ialomiţa până la Mogoşoaia- Ilfov.
Pauker s-a născut în 1893, la Codăeşti (Vaslui), într-o familie de evrei ortodocşi şi s-a înrolat de timpuriu în mişcarea comunistă, influenţată fiind şi de soţul ei, socialistul francez Marcel Pauker: ea a reprezentat, la un moment dat, simbolul represiunii comuniste din România.
Drezina-limuzină a fost o “regină” a maşinilor care răspândeau teroarea în anii '50, într-o vreme când faimoasele automobile negre ale Securităţii împânziseră România, în căutarea “duşmanilor poporului”. Din cercetările noastre, rezultă că, până în 2007, drezina fusese părăsită într-o intersecţie din oraşul Feteşti. Ulterior, ea a fost adusă lângă București, la Mogoşoaia, unde a fost introdusă într-un program de revizie generală.
În prezent, drezina- limuzină este expusă lângă Gara CFR Sinaia (Prahova). Autovehiculul a fost improvizat dintr-un automobil Skoda VOS model 1948 (un model conceput exclusiv pentru transportul demnitarilor) şi a fost adaptat la deplasarea pe calea ferată, prin ataşarea unor roţi din plăci de oţel.
Automobilul era blindat masiv cu plăci de plumb, cântărea aproape 5 tone, iar la vremea respectivă s-a considerat că satisfăcea foarte bine două dintre obsesiile fostului lider comunist Ana Pauker: luxul şi asigurarea protecţiei. Dealtfel, s-a dovedit că unele dintre temerile Anei Pauker nu erau întâmplătoare: specialiştii susţin că, în anul 1949, a avut loc la Roşiori-de-Vede un atentat împotriva liderului comunist, iar spărtura din parbriz poate să dateze de la acel moment. Atentatorul a tras cu un pistol-mitralieră, dar nu a fost aflat niciodată. Pauk