Anul scolar inceput astazi este de o importanta cu mult mai mare decat oricare altul. As zice ca este de o importanta capitala, caci este primul an dupa intrarea in vigoare a Legii Educatiei si anul in care, practic, incepe reforma in acest domeniu.
Nu este in discutie doar esecul sau reusita unui ministru. Pana la urma acesta este lucrul cel mai neimportant. In discutie este chiar viitorul Romaniei.
Este deja o certitudine repetat confirmata ca invatamantul romanesc este foarte slab, iar foarte multe dintre produsele sale nu sunt deloc departe de calificativul extrem de dur, formulat neelegant, dar realist, cu ceva vreme in urma, de Traian Basescu. Elitele sunt putine si, in general, ele sunt rezultatul muncii asidue a parintilor cu posibilitatea si inteligenta sa investeasca masiv extrascolar in copiii lor. Dar asta nu inseamna ca tinerii romani sunt tampiti, ci doar victimele unui "cumplit mestesug de tampenie", vorba lui Ion Creanga.
Acest "mestesug" este principalul vinovat pentru inapetenta intelectuala a elevilor si, implicit, pentru rezultatele obtinute de ei la evaluarile internationale, precum testele PISA, sau la bacalaureatul de anul acesta. Ei bine, Daniel Funeriu incearca acum sa rupa coada pisicii. Corectitudinea examenului de maturitate de anul acesta nu este insa decat un diagnostic, urmeaza tratamentul si prima lui etapa ar trebui sa se consume chiar anul acesta.
Adica prima etapa a trecerii spre un invatamant mai aerisit, mai competitiv, mai realist si exigent, mai putin teoretizat si, implicit, mai atractiv pentru elev, care sa capete in primul rand informatiile care ii sunt utile si pe care el le percepe ca atare. Caci un elev care intelege de ce invata si la ce-i foloseste ce invata o face cu siguranta mai repede si mai eficient.
Sigur ca o parte dintre deciziile ministrului sunt discut