Afacerile cu vânzările de mașini au scăzut simțitor pe timp de criză, dar pentru că nu a avut credite la bănci, importatorul mașinilor Peugeot a reușit să-și mențină businessul pe linia de plutire.
"Dacă nu-și schimbă mentalitatea, în spe- cial în ceea ce privește munca, Europa nu are nicio șansă în fața Asiei. Vă spun pentru că personal călătoresc foarte mult între cele două lumi. Abia m-am întors din Singapore. Nu e întâmplător faptul că Asia are un ritm spectaculos de creștere economică, în vreme ce Europa nu mai răzbește să iasă din criză", spune Gheorghe Dolofan, unicul imporator al mașinilor Peugeot în România.
Este destul de pesimist în ceea ce privește viitorii ani și evoluția afacerilor. „Piaţa auto a scăzut din ce în ce mai mult. Colapsul a început în 2008, iar anul acesta este dezastru. Multinaționalele ce au mai achiziționat ceva autoturisme.
În schimb, oamenii nu mai cumpără mașini fiindcă, pe de o parte, le e frică de ziua de mâine și de ce se întâmplă în lume, iar pe de altă parte pentru că băncile nu mai dau credite. E ca în imobiliare. Dacă nu ai o finanțare în spate, nu-ți poți permite să-ți cumperi nici mașină și nici casă, indiferent de ce salariu ai“, spune Dolofan. Explicația vine tot de la el: "Cine reprezintă sistemul bancar românesc: băncile grecești, care importă problemele grave ale Atenei, cele franceze care nici ele nu se simt prea bine și băncile austriece, țară care se știe că are mare expunere pe Rusia".
Fără credite la bănci
În ceea ce privește afacerile proprii, pentru că nu are datorii la bănci principala preocupare a fost să mențină businessul pe linia de plutire. „Nu am nicio societate pe pierdere, dar nici rezultate spectaculoase nu sunt. Față de vânzările de acum patru ani, acum avem mașini la care câștigăm 50 de euro“, spune acesta.
Însă au mai plecat din me