Multe aeroporturi, fiecare cu planurile sale ambiţioase, unele cu doar câteva sute de pasageri pe an, dar şi cea mai mare creştere a traficului aerian din Europa Centrală şi de Est.
Aşa arată peisajul industriei transporturilor aeriene, zugrăvit vineri de participanţii la Romania's Airports Infrastructure Forum, eveniment organizat de divizia de evenimente a grupului Medien Holding, care editează şi cotidianul România liberă.
România, a doua piaţă est-europeană
Ca volum absolut, piaţa transporturilor aeriene de pasageri din România este depăşită doar de Polonia, recent devansând Ungaria, arată datele prezentate de Gabriela Zanc, director comercial al Aeroportului Cluj. Ca avans, piaţa românească deţine primul loc în zonă.
Dacă aeroporturile poloneze au avut anul trecut 20,4 milioane euro, cele româneşti au fost folosite de 9,7 milioane utilizatori, iar ce le din Ungaria de 8,19 milioane.
Traficul aerian a avut în România anul trecut un avans de 12%, faţă de 2009, în condiţiile în care în Polonia acest indicator a fost de 9,7%, iar în Bulgaria de 5,93%. Două ţări au înregistrat un regres, anume Slovacia şi Slovenia, de 6,3% şi, respectiv, 3,21%.
Raportat la populaţia sa, România stă cel mai slab
Dacă volumele absolute de trafic fac din România o piaţă importantă, raportarea acestora la populaţia ţării indică un grad mic de penetrare a transportului aerian. Ţara noastră are doar 0,37 pasageri pe locuitor, faţă de Bulgaria, cu 0,89, Slovenia şi Ungaria, fiecare cu 0,84, Polonia, cu 0,52%. Singura ţară care are mai puţini utilizatori ai serviciilor aeriene de transport este Slovacia, respectiv 0,05. Potrivit Gabrielei Zanc, media europeană este de 3.
Nici în oraşele româneşti care deţin mari aeroporturi pre¬zenţa acestei industrii nu e comparabilă cu cea din restul Europei. Gradul de penetrare este în jurul valorii de